Når hadde du sist medietrening?

Hva gjør du når journalisten ringer, eller du får en mikrofon opp i ansiktet? Er du klar, eller tar du det på sparket?  

Hvis du aldri har snakket med en journalist før, er du i godt selskap. Men også for de mest erfarne, er det smart å trene på en intervjusituasjon. Da er du forberedt den dagen journalisten ringer.  
Her er tre grunner til hvorfor medietrening kan være nyttig for alle: 
 
1. Skjerp hovedbudskapene dine  


Én ting er å få roen foran kamera og å bli vant til å levere gode strategiske svar under press, uansett spørsmål. Like viktig er selve budskapstestingen og budskapstreningen. Gode medietreninger er et fantastisk verktøy for å utforme, spisse, polere og bli trygg på kjernebudskapene.   


De aller fleste tester budskap, uten at vi tenker over det. I lunsjen diskuterer vi kanskje med en kollega, på et møte vil vi kanskje overbevise noen om hva virksomheten vår mener og på en konferanse kan vi tilfeldig møte en politiker som gir deg et par minutter på å fremme vår sak.  


I alle disse situasjonene handler det om det samme: Hvordan bør vi formulere og få ut budskapet vårt?   


Medietreninger viser hvordan budskapet vi har på papiret eller i hodet, faktisk fungerer i den virkelige verden. Det handler aldri, uten unntak, om hvor mye du sier. Det handler om hva du sier og hvor godt du sier det. Slik er medietreningen nyttig for langt mer enn å forberede intervjuer.   


2. Forstå hvordan journalisten tenker  


Men å forstå mediene, hva journalisten vil og hvordan vi når frem, står selvsagt sentralt i enhver medietrening. Hva er kriteriene for at en sak eller hendelse blir slått opp som en nyhet? Hva skiller en reaktiv og proaktiv mediesak, og hvordan påvirker det vår rolle og hvordan vi forbereder oss for et mulig intervju? Hva er de vanlige journalisttriksene man må passe seg for? Og hvilke rettigheter man har som intervjuobjekt?  
 
3. Øvelse gjør mester. Det gjelder også i møte med media.   


Øvelse og forberedelser gjør mester, både i positive og negative saker. Hvilke spørsmål forventer du å få, og hvordan får du inn ditt viktigste budskap i nettopp disse svarene? Hvordan kan jeg spisse svarene mine slik at muligheten for at de blir løftet opp i saken blir størst mulig? Hvilke teknikker kan vi bruke? Og hva annet kan jeg bidra med til journalisten for at vår virksomhet kommer best mulig frem?  De flinke trener alltid, før hvert eneste intervju og uansett sak. De aller flinkeste trener jevnlig og grundig gjennom året, også når det ikke skjer noe helt spesielt.     


I Kruse Larsen trener vi talspersoner og ledere hver eneste uke. Våre rådgivere er erfarne og har trent statsråder, stortingsrepresentanter og næringslivsledere før, og i tillegg har de selv vært i ilden. 


Vi skreddersyr alle typer medietreninger – fra gruppetrening som sørger for at alle får mer kunnskap og blir tryggere på egne ferdigheter og budskap, til konkret, realistisk og skarp øving, satt opp i et fullverdig TV- eller radiostudio.   
Medietreninger er en verdifull investering for alle bedrifter, ledere og talspersoner – enten du brått havner i medienes søkelys eller ønsker å utnytte kraften i media så effektivt, profesjonelt og optimalt som mulig.   


Ta kontakt om du har lyst til å planlegge en medietrening som passer din virksomhet. 

0