Bærekraftskommunikasjon: 7 typer grønnvasking

Written by
Anne Therese Gullberg
atg@kruselarsen.no

EUs taksonomi, eller klassifikasjonssystem for bærekraftige økonomiske aktiviteter, illustrerer at det er krevende å skille mellom mørkegrønt, grønt, brunt og kullsort. Det er ikke gitt akkurat hvor grensen for grønn eller ikke grønn skal gå. Slik er det også med grønnvasking i markedsføring og kommunikasjon.

Grønnvasking av produkter og selskaper kommer i mange former. Noen ganger som resultat av strategisk, tilsiktet misvisende informasjon. Andre ganger som resultat av mangel på kunnskap om bruk av påstander om bærekraft i markedsføring og kommunikasjon.

Les hele innlegget her.

Read more
Go to archive
Sustainability
25.9.2025
Bærekraft

Kruse Larsen kombinerer spisskompetanse på bærekraft, strategi og kommunikasjon med innsikt i den enkelte bransje - industri, energi, finans, varehandel, transport, jordbruk og skogbruk, fiskeri og havbruk.

Sustainability
13.9.2024
Kommentar: Den nye bærekraftsordboka

Mange begynner å bli godt kjent med grønnvaskingens OBS-liste - bærekraftsordene vi skal være forsiktig med å bruke.

Sustainability
17.11.2023
Naturavtalen vil bety skjerpede krav og hardere kamper

I desember 2022 samlet verdens land seg om et nytt globalt rammeverk for natur.