Bærekraftskommunikasjon: 7 typer grønnvasking

Skrevet av
Anne Therese Gullberg
atg@kruselarsen.no

EUs taksonomi, eller klassifikasjonssystem for bærekraftige økonomiske aktiviteter, illustrerer at det er krevende å skille mellom mørkegrønt, grønt, brunt og kullsort. Det er ikke gitt akkurat hvor grensen for grønn eller ikke grønn skal gå. Slik er det også med grønnvasking i markedsføring og kommunikasjon.

Grønnvasking av produkter og selskaper kommer i mange former. Noen ganger som resultat av strategisk, tilsiktet misvisende informasjon. Andre ganger som resultat av mangel på kunnskap om bruk av påstander om bærekraft i markedsføring og kommunikasjon.

Les hele innlegget her.

Flere saker
Gå til arkiv
Politikk
28.8.2025
Tuttifrutti og hestesko i energipolitikken i fire år til

I energipolitikken finner ytre venstre og ytre høyre sammen mot sentrums- og styringspartiene – og har solid støtte til det fra velgerne sine, viser fersk spørreundersøkelse.

Politikk
22.8.2025
Energi splitter blokkene og samler ytterpunktene

I løpet av det siste halvåret har Fremskrittspartiet og Rødt stemt sammen i halvparten av energisakene som har vært til behandling i Stortinget. Det kan bli en forsmak på hvordan uforutsigbare og vekslende flertall kan komme til å prege nes

Politikk
26.2.2025
Nå vil EU ha flere kraftkabler i Nordsjøen. Fortsatt «Norway first»?

EUs ferske forslag om flere utenlandskabler i Nordsjøen vil sette sinnene i kok blant mange norske politikere og velgere.