Grønn eller grønnvasket: Hvordan håndterer næringslivet strengere krav til bærekraftskommunikasjon? 

Skrevet av
Anne Therese Gullberg
atg@kruselarsen.no

Tirsdag 15. august kl. 13.30 inviterer Kruse Larsen til panelsamtale under Arendalsuka med representanter fra norsk næringsliv.

Kravene til bærekraftskommunikasjon øker år for år. I mars 2022 la EU frem forslag om forbud mot flere grep, vendinger og formuleringer de stempler som grønnvaskingsteknikker. Mange av disse brukes uforvarende i kommunikasjonen til norske selskaper daglig. I mars 2023 fulgte EU opp med et forslag om hvordan «grønne påstander» skal underbygges med dokumentasjon.

Hvordan håndterer norsk næringsliv kravene? Hva sier Forbrukertilsynet, som håndhever reglene her i Norge? Hvilke råd kan vi gi til bedrifter som ønsker å kommunisere om bærekraft?

Anne Therese Gullberg, partner og bærekraftsansvarlig i Kruse Larsen leder samtalen.

Vi har også fått med oss Tonje Drevland, underdirektør i Forbrukertilsynet, som skal innlede om hvordan selskaper kan markedsføre gode tiltak uten å grønnvaske. Drevland er utdannet jurist og har lang erfaring som advokat. Det er Forbrukertilsynet som fører tilsyn til markedsføringsloven - og dermed også har ansvaret for å sanksjonere grønnvasking.

I panelet har vi også fått med oss:

Colin Campbell, bærekraftsdirektør, Posten og Bring

Colin Campbell er bærekraftsdirektør i Posten og Bring, hvor han har vært siden 2006. Posten har blitt kåret til bransjens mest bærekraftige merkevare og er et av få norske selskaper som har redusert sine utslipp i tråd med Paris-avtalen.

Ida Pernille Hatlebrekke, leder for klima- og miljø, Møller Mobility Group

Ida Hatlebrekke er leder for klima- og miljø i Møller Mobility Group, et av Nord Europas største bilselskap. Hatlebrekke er tidligere gründer av Folk Oslo og har styreverv i flere grønne oppstartsselskaper. Hun er fast kommentator i Teknisk Ukeblad og var i 2020 initiativtaker til Grønnvaskingsplakaten.

Per Hynne, kommunikasjonsdirektør, Coca-Cola Europacific Partners

Per Hynne er direktør med ansvar for samfunnskontakt, kommunikasjon og bærekraft i Coca-Cola Europacific Partners, hvor han har vært siden 2012. Per er også styremedlem i AmCham Norge, styremedlem i Bryggeri- og Drikkevareforeningen og leder av komiteen for samfunnskontakt og næringspolitikk i DLF.

Arrangementet finner sted på Fremtidens Næringslivsscene i Arendal og vil også streames. Vel møtt!

Flere saker
Gå til arkiv
Politikk
28.8.2025
Tuttifrutti og hestesko i energipolitikken i fire år til

I energipolitikken finner ytre venstre og ytre høyre sammen mot sentrums- og styringspartiene – og har solid støtte til det fra velgerne sine, viser fersk spørreundersøkelse.

Politikk
22.8.2025
Energi splitter blokkene og samler ytterpunktene

I løpet av det siste halvåret har Fremskrittspartiet og Rødt stemt sammen i halvparten av energisakene som har vært til behandling i Stortinget. Det kan bli en forsmak på hvordan uforutsigbare og vekslende flertall kan komme til å prege nes

Politikk
26.2.2025
Nå vil EU ha flere kraftkabler i Nordsjøen. Fortsatt «Norway first»?

EUs ferske forslag om flere utenlandskabler i Nordsjøen vil sette sinnene i kok blant mange norske politikere og velgere.