De siste årene har fokuset på bærekraft gått fra fokus på teknologi og industri til større fokus på tiltak nær forbruker. Samtidig som bærekraftspørsmålet kommer nærmere folk ser vi at engasjementet øker i befolkningen, og mer bevisste forbrukere.
Kampen om et nytt skifte fra marked til reguleringer i gang. Mengden av reguleringer og klimamål i ulike sektorer fra Norge og Europa har skutt med rekordfart. Samtidig viser forskning viser at bedrifter med et strategisk forhold til bærekraft har fått til størst vekst i inntekter og overskudd. I dag har 80 prosent av landets største selskaper utarbeidet KPIer for bærekraft og samfunnsansvar, og trenden er økende integrering i forretningsmodellen.
Klimapolitikken settes høyere på dagsorden. Partiene konkurrerer om den beste klimapolitikken. Folket er definitivt på banen, og vi er i ferd med å komme til et punkt der politikerne må vedta klimapolitikk som virker – og som dermed også berører folk. Samtidig skaper koronakrisen nye utfordringer i klimapolitikken.